Skip to content

Eurovision Moldova şi finaliştii săi

Martie 1, 2010

Prima data am auzit de Pavel Turcu de la o colegă. I-am căutat pe http://www.youtube.com piesa şi am ascultat-o. Ca orice om care o aude pentru prima dată, m-am amuzat. Am închis site-ul respectiv şi… mi-am căutat de treabă. La un moment dat, m-am pomenit fredonând Euroooovision… Mi-am dat seama că ceva… nu e în regulă şi hai să caut informaţii despre Pavel Turcu. Am dat de o sumedenie de blog-uri, inclusiv ale unor persoane cunoscute mie. Şi… am intrat în hora fredonării melodiei, până când şi copiii mei (7 şi, respectiv, 4 ani) au început să îmi cânte Euroooovision.

Am aşteptat Eurovisionul naţional, promiţându-mi că voi încerca să fiu atentă la toate piesele, să văd cu ce ne lăudăm anul acesta… După 2 seri, mi-am dat seama că nu îmi pot aminti nici o piesă, cu tot respectul faţă de toţi concurenţii. Apoi, zic, hai să urmăresc şi emisiunea lui Mircea Surdu – emisiune de care la Moldova 1 nu cred că a fost vreodată. Cel puţin de la declararea independenţei încoace.

M-a dat gata emisiunea de azi noapte a lui Mircea Surdu. E super că, în sfârşit, există o asemenea emisiune de dezbateri. E super că Mircea s-a descurcat şi cel puţin a încercat să limpezească apele. E şi mai super că asemenea compozitori, pecum sunt Anatol Chiriac şi Ian Raiburg – personalităţi pe care le respect foarte mult şi piesele cărora mi-au plăcut întotdeauna, au avut şansa de a se „răsufla” şi de a spune tuturor telespectatorilor, cât de buni sunt, numai că lumea, daca „e proastă”, nu ştie să îi aprecieze.
Nu ştiu de ce, m-am simţit în postura publicului care a fost numit prost de către stimaţii noştri compozitori. Şi asta, în pofida preferinţelor mele muzicale. Chiar şi în pofida faptului că le fredonam cândva melodiile (ce-i drept, pe-ale dlui Ian Raiburg le mai fredonez şi acum, iar pe youtube continui să caut piese interpretate de Ion Suruceanu şi Fuego, muzica aparţinând lui Ian Raiburg).

Am constatat că scumpii noştri compozitori nicidecum nu vor să se împace cu gândul că ceea ce au făcut cândva ţine de istorie, iar la condiţiile de azi nu doresc să se adapteze. Să se fi schimbat atât de mult publicul? Am devenit oare mai proşti decât eram acum 15-20 de ani?
De ce Silvia şi Anatol Chiriac nu mai apar pe scena Palatului Naţional? Unde este Ştefan Petrache, cu vocea sa care te înalţă??? Nu-s. S-au lansat în afaceri. Pentru că nu şi-au promovat talentul, nu şi-au vândut produsul lor. Pentru că din banii pe care îi câştigau cântând nu îşi puteau asigura existenţa.
Da, au fost cândva Doina şi Ion Aldea Teodorovici, Petre Teodorovici ş.a. Erau idolii noştri. Ne-a durut pe toţi plecarea lor la îngeri. Am fost la Teatrul de Operă şi Balet şi la Palatul Naţional, de unde aceşti mari artişti au fost duşi la cimitir… Dar… aşa erau vremurile. O ţară dispăruse, alta abia se clădea. Şi tematica pieselor era pe potriva vremii în care am trăit. Încet-încet, trebuia să apară ceva. Şi numai apărea o piesă nouă, că devenea deja hit, îl ştia toată lumea.

Îşi mai aminteşte cineva de apariţia lui Gheorghe Ţopa cu „Lacrimă amară”? Da câte studii la conservator a avut Anatol Dumitraş? Nimeni nu a aruncat cu pietre în aceştia. Dar când a apărut pe scenă Lina? De ce nu i s-a insinuat că nu are studii de conservator? Era mică. Da Pavel Stratan… unde îi sunt studiile?
Şi încă o întrebare ar fi pentru domnii compozitori (aseară chiar îmi părea rău că nu le-o pot adresa). De ce au muţit atunci când cucoana Burghilă umbla cu miorlăitul prin Moldova şi prostea mii de oameni??? De ce nu s-au revoltat că erau prostiţi oamenii de la sate? Aceea era cultură? Ah, da, publicul de la sate este PROST. Că doar el nu înţelege orice piesă interpretată de unii participanţi la Eurovision (citat din afirmaţiile lui Gicu Cimbir).
NU vor, bieţii compozitori, să înţeleagă că voturile acordate lui Pavel Turcu sunt mai mult un vot de neîncredere actualilor „oameni de artă”. Aceleiaşi Nelly Ciobanu, care îşi doreşte să impună un juriu pentru plasarea muzicii la posturile de radio (minte ar avea colegii mei de la radio să ţină cont de „observaţiile” dnei Ciobanu, care anul trecut, la Moscova, nu a obţinut nimic, în pofida tuturor anilor pe care îi are investiţi în munca de zi cu zi pe tărâmul muzicii. Ar fi bine ca ei să ţină cont de toate aceste declaraţii şi să reacţioneze cumva…).
Un vot de neîncredere ar fi şi pentru Victoria Lungu care, hopa!, ar scrie zilnic câte 20-30 de piese „a la Pavel Turcu”…
Şi ar mai fi ceva. Până la urmă, cred că toţi cei care aseară s-au năpustit asupra lui Pavel Turcu şi a lui Ion Grosu, nu vor să recunoască un lucru foarte simplu: cât de mult şi-ar dori să aibă ei asemenea impresari!!! Poate e timpul să îi întrebe pe impresarii lor: da ce fac ei cu banii? De ce nu sunt cunoscuţi ca Pavel Turcu? Dar de ce CD-urile lor nu sunt vândute la Piaţa centrală? Şi de ce la posturile de radio care, chipurile, necesită „cenzură”, nu sunt solicitate piesele lor???
Adică… de ce? de ce? Pentru că auditoriul e prost. Cel select merge la concertele altora, care se gudură pe lângă Ducu Bertzi… Taaaaaaare multă lume ar mai fi venit la concert dacă pe scenă nu era Ducu Bertzi!!!

Suntem aşa cum suntem. Avem ceea ce avem. Dar oricum, nu mă consider parte componentă a publicului prost. Pentru că şi acum ascult piese pe versurile lui Grigore Vieru, cu muzică de Ion Aldea Teordorovici sau Petre Teodorovici… Pentru că mi-ar place să îi revăd în scenă pe Silvia şi Anatol Chiriac…

Şi cred că oricine din cei 14 finalişti ar merge la Eurovision, nu ar obţine nimic din partea juriului european. Poate doar nişte laude din partea compozitorilor noştri. Şi asta, dacă la Oslo va pleca favorita serii de aseară sau favoritii primei seri…

În rest, mult succes lui Ion Grosu şi altor tineri, care, cu adevărat, cu zero bani, au demonstrat că se poate organiza o super campanie de promovare. A unui om. A unei piese. A unui produs.

One Comment leave one →
  1. ION permalink
    Martie 10, 2010 7:44 am

    sa stii ca ai dreptate …

Lasă un răspuns

