Skip to content

Engleza obligatorie în şcoală? De ce nu? Mai ales că se studiază deja!

Februarie 11, 2011

Nu mi-a părut deloc inspirată iniţiativa academicianului Gheorghe Duca, preşedinte al Academiei de Ştiinţe a Moldovei, privind studierea obligatorie a limbii engleze în şcoală. Şi nu pentru că aş fi împotriva ideii şi nici nu pentru că nu vreau ca elevii să studieze una dintre cele mai vorbite limbi de pe glob. Dar pentru că statistica şi realitatea din Moldova este alta. Şi nici pe departe aceste componente nu constituie un secret de stat pentru cineva.

Despre ce se întîmplă cu ştiinţa din Moldova, cît de mult contribuie la prosperarea ţării savanţii, doctorii, doctorii habilitaţi, academicienii şi mulţi alţi specialişti care constituie elita ştiinţifică a Moldovei, precum şi despre realizările Academiei de Ştiinţe a Moldovei în anii de cînd la cîrma acestei instituţii este academicianul Gheorghe Duca poate vorbi… Gheorghe Duca.

Însă despre ce se întîmplă în învăţămîntul din Moldova, despre ce ar fi bine să fie dat “la gunoi” şi despre ce ar fi bine să fie promovat… ar fi bine să vorbească Ministerul Educaţiei, direcţiile de învăţămînt, universităţile, colegiile, liceele, şcolile… Anume reprezentanţii acestor instituţii îşi cunosc cel mai bine problemele şi doleanţele.

Centrul Media al Academiei de Ştiinţe a Moldovei a lansat un comunicat în care ne informează, printre altele, despre “ideea introducerii în toate instituţiile de învăţămînt a studierii obligatorii a limbii engleze”, lansată de preşedintele AŞM, Gheorghe Duca. De ce a apărut această necesitate? Pentru că “engleza e limba cea mai vorbită în Uniunea Europeană, iar Moldova a declarat că euroaderarea este o prioritate a politicii sale externe” (www.publika.md). În context, academicianul s-a referit la exemplul Georgiei, Letoniei şi Lituaniei, unde engleza este obiect obligatoriu chiar din clasele primare.

Ce să zic? Este o iniţiativă ce merită aplauze. Mai ales că a fost lansată într-un moment foarte potrivit: la mijloc de an de învăţămînt, la început de activitate a unui nou ministru al educaţiei, în condiţii neclare privind activitatea parlamentarilor noştri, în contextul “tradiţiei” de emigrare a specialiştilor noştri, inclusiv a profesorilor…

Ce ar mai fi de spus? Poate doar că în prezent, limba engleză este (deja!) disciplină obligatorie pentru elevii din învăţămîntul preuniversitar! Unii elevi încep să o studieze din clasa întîi, alţii – din clasa a doua… Că nici liceele nu sînt identice! (Fiica mea, elevă în clasa întîi la unul dintre liceele din Chişinău, studiază deja limba engleză, doar că facultativ. Iar din clasa a doua, engleza va fi pe lista disciplinelor obligatorii).

Iar datele Biroului Naţional de Statistică denotă faptul că (citat de pe www.statistica.md):

“Pe parcursul ultimilor ani, în învăţămîntul primar şi secundar general s-a schimbat considerabil situaţia privind studierea limbilor străine. De o popularitate tot mai mare se bucură limba engleză, care este studiată de 55,2% elevi, după care urmează limba franceză – 53,3% elevi, iar limba germană este studiată doar 3,0% elevi. În învăţămîntul primar şi secundar general se mai studiază şi următoarele limbi străine: spaniolă, latină, italiană, turcă, poloneză.

În funcţie de mediul de reşedinţă, se constată diferenţe semnificative în ierarhia limbilor studiate. Astfel, limba franceză este studiată preponderent în instituţiile din mediul rural (68,5% din total elevi din mediul rural), iar în mediul urban predomină ponderea elevilor care studiază limba engleză (82,6% din total elevi din mediul urban)”.

Figura 5.Ponderea elevilor din învăţământul primar şi secundar general, care studiază limbi moderne

Astea au fost datele statistice. Iar statistica, din cîte îmi dau seama, nu are culoare. Sau cel puţin, nu ar trebui să aibă!

Deci, limba engleză este studiată azi în şcoli! De ce nu în toate? Nu pentru că directorii şcolilor, elevii sau părinţii acestora nu preferă engleza! Ci pentru că nu se ajung profesori de limba engleză! Or, aceeaşi statistică ne pune la dispoziţie, periodic, date privind înmatricularea tinerilor la specialităţile pedagogice, numărul absolvenţilor facultăţilor respective (de la Universitatea Pedagogică de Stat “Ion Creangă” şi de la Universitatea de Stat din Moldova) şi… numărul tinerilor specialişti care, după ce se văd cu diploma de licenţă în mînă, acceptă (benevol!) să ia drumul spre şcoală, mai ales spre cea din sate…

Înseamnă oare că dacă iniţiativa dlui Duca a fost şi este susţinută aprig de numeroşi internauţi care şi-au lăsat comentariile pe diferite forumuri va fi susţinută de Ministerul Educaţiei, numărul profesorilor de limba engleză va creşte brusc? Înseamnă oare că propunerea dlui Duca de a majora cu 50 la sută salariile profesorilor de engleză, pentru ca aceştia să accepte să lucreze în şcoli, este salvarea instituirii obligativităţii studierii limbii engleze în şcoli? Sau… cîţi voluntari (şi de unde?) ar putea fi atraşi pentru a preda limba engleză?

Sînt nişte semne de întrebare la care eu nu am găsit răspuns. Sau poate asta deja ţine de competenţa ministerului, direcţiilor de învăţămînt? Sau este şi aceasta o iniţiativă, ca multe altele lansate în ultima vreme în Moldova, care se aseamănă mai mult cu construcţia unei case, lucrări care încep nu de la fundament, ci de la… acoperiş???

Dar pentru a atrage profesorii de engleză să meargă şi în şcolile de la sate, Duca propune un adaos de 50 la sută la salariul acestora. Sau atragerea unor voluntari.

P.S. Să nu se înţeleagă că am avut intenţia de a arunca cu pietre în grădina dlui Gheorghe Duca sau a altor demnitari. Dar… sînt adepta ideii de a consulta statistica. Poate pentru că am avut un bun profesor de statistică la ASEM…

15 comentarii leave one →
  1. Februarie 12, 2011 11:17 am

    68,5% limba franceza in mediul rural. Ce vor face cu acesti profesori: unu – ii vor concedia si vor veni altii in loc, la care eu putin cam cred, din motive juridice, sau, doi – se vor recalifica si vor preda l. engleza de o „calitate foarte inalta”.
    Si in rezultat dupa cum vedeti cel mai mult, ca de obiceii, cistiga mediul rural.

  2. Februarie 12, 2011 11:27 am

    Tatiana am uitat sa-ti spuna: Nota 10 pentru articol

    • Februarie 12, 2011 6:29 pm

      Vitalie, mulţumesc mult pentru notă şi pentru aprecierea situaţiei.
      Să ştii că m-a mirat iniţiativa dlui Duca, pentru că eram sigură că statistica (cel puţin http://www.statistica.md) este accesibilă pentru toată lumea. Deci, era atît de greu să fie consultate nişte cifre, nişte date? Şi mai este şi MInisterul Educaţiei! Se putea de sunat şi de interesat, care este actuala situaţie privind predarea limbilor străine în şcoli!
      Imaginează-ţi acum, ce au simţit profesorii, în special cei din sate, unde se predă preponderent limba franceză!
      P.S. Dacă tot nu am publicat în vreun ziar acest articol… trebuia să „buhnesc” pe undeva… :)))

  3. Napocel permalink
    Februarie 13, 2011 9:26 am

    excelent articol Tatiana, felicitări. Da: engleza trebuie să fie prezentă.

    • Februarie 13, 2011 9:31 am

      Napocel, mulţumesc mult pentru apreciere. Sincer, nu vreau să se creadă că aş avea ceva împotriva studierii engleze, dar să nu fie în detrimentul francezei, germanei etc. Mai ales, să nu fie în detrimentul profesorilor care predau alte limbi decît engleza.
      În Moldova, e foarte gravă problema asigurării şcolilor (în special, a celor din localităţile rurale) cu profesori. Cum poate, acum, să îi motiveze pe cei care sînt pregătiţi să predea engleza, să meargă în şcolile din sate??? Deocamdată, prin nimic. Pentru că pedagogii, cu regret, la fel ca şi alte categorii de populaţie, se bucură de „atenţia” celor care ne guvernează doar în campaniile electorale… Mare păcat…

      • Napocel permalink
        Februarie 13, 2011 9:43 am

        Începând din grădinițe, aici se învață, engleză, germană franceză, etc. Da… școlile din RM urma să intre-ntr-o perioadă extraordinar de dificilă.

      • Februarie 13, 2011 10:43 am

        Şi în Moldova, în multe grădiniţe, copiii au posibilitatea de a învăţa engleza. Dar asta se întîmplă doar cu sprijinul financiar al părinţilor. Şi asta se întîmplă mai multe în oraşe. Că în sate… grădiniţe şi educatoare de ar fi…

      • Napocel permalink
        Februarie 13, 2011 11:04 am

        Eh…

      • Februarie 13, 2011 11:41 am

        Aha…

  4. Alba permalink
    Februarie 13, 2011 11:26 am

    Sunt profesor de limba franceza.Ati avut o reactie destul de sanatoasa vis-a vis de aceasta mare „inovatie” a lui Duca.In scoli si fara d.Duca,demult parintii impreuna cu copiii lor prefera ca limba straina limba engleza.Cea mai reusita varianta pentru moldoveni este studierea a mai multor limbi straine:engleza,franceza,limbi in care isi desfasoara activitatea Banca Mondiala.Nu este exclusa si rusa,deoarece economia Rusiei,relatiile de colaborare a Europei si a altor tari din lume cu Rusia,da prioritate intr-o masura oarecare acestei limbi.Practicile copiilor nostri care isi fac studiile fie in Romania,Belgia,Franta,Italia dupa ce finiseaza studiile,au o mai mare prioritate la angajare in cimpul muncii daca cunosc inclusiv si rusa,gratie marilor companii mixte fondate intre Rusia si alte tari ale lumii.
    Multilingvismul si pluringvismul este foarte dezvoltat la momentul actual in Europa,dar Duca abea acum opteaza pentru limba engleza.Pare-se,a cam intirziat marele nostru academician.

    • Februarie 13, 2011 11:47 am

      Chiar voiam ca rîndurile pe care le-am scris să fie citite măcar de un profesor, deci… mulţumesc pentru vizită şi reacţie.
      Cu regret, putem constata că situaţia profesorilor, dar şi a şcolilor în general, nu constituie un subiect, o problemă primordială pentru cei de la cîrma ţării. Importante sînt ministerul de interne, procuratura, centrul de combatere a crimelor (de orice gen)… Iar pedagogii… să se descurce cum pot.
      Din 2010, am treabă cu învăţămîntul nu doar în calitate de jurnalistă, dar şi de mamă. Astfel, am ajuns la concluzia (şi se pare că voi fi cu această concluzie şi atunci cînd şi al doilea copil va merge la şcoală şi chiar atunci cînd ambii vor absolvi şcoala) că învăţămîntul din Republica Moldova SUPRAVIEŢUIEŞTE (nu ştiu dacă pot spune şi că PROSPERĂ sau măcar se dezvoltă) datorită nouă, părinţilor. Că dacă şcolile ar rămîne doar cu banii de la stat…
      Cum supravieţuieşte învăţămîntul superior? E un alt subiect deja…
      P.S. Sînt de acord că şi limba rusă trebuie studiată. La liceul în care învaţă acum fiica mea, ni s-a spus că acum, în clasa întîi, studiază engleza facultativ, iar din clasa a doua va fi obligatorie. Iar limba rusă va fi, pare-se, începînd cu clasa a V-a, de asemenea obligatorie.

  5. Alba permalink
    Februarie 13, 2011 6:28 pm

    Feciorul meu a facut studiile in limba franceza,engleza si rusa.Acum isi face studiile in or.Rouen Franta la inginerie civila.Nepotii mei,care sunt gagauzi de nationalitate,au facut studiile in gagauza, rusa,engleza,vorbesc la pefectie romana.Au terminat studii superioare si limbile nu le-a fost un obstacol,ba dimpotriva,un accesoriu de invidiat.
    Ca profesor de limba franceza,promovez studierea limbior straine prin teatru,transformind aceasta invatare,nu intr-o povara,ci o placere pentru copii.Am colindat cu elevii aproape toata Europa,participind la festivaluri internationale de teatru,….insa politica m-a eliberat din lucru,ca cel mai mare criminal.Ca acum,sa apara un Duca-inovator cu propunerile lui de 2 bani despre studierea limbii engleze.
    Aveti dreptate cind spuneti,ca despre scoala trebuie sa vorbeasca profesorii,insa cu parere de rau,ne prea vorbesc,deoarece sunt stresati de actualii sefi ai sistemului de invatamint ca,unii din ei,nici nu stiu cine sunt.

    • Februarie 14, 2011 9:30 am

      Îmi pare foarte rău că nici în rîndurile pedagogilor nu se apreciază talentul. Şi dacă Dvs. v-aţi confruntat cu mai multe situaţii stresante… şi mai mult îmi pare rău. Sper totuşi că realizările Dvs. îşi vor găsi aprecierea şi mai sper că sutele de discipoli ai Dvs. nu vă uită.
      Felicitări pentru succesele fiului şi ale nepoţilor! Cred că anume succesele lor sînt cele mai mari şi cele mai importante realizări ale noastre, ale părinţilor!
      Sper că veţi dori să ne mai vorbiţi despre succesele dvs. din cariera de pedagog, pentru ca noi, jurnaliştii, să le putem promova.

  6. Dan permalink
    Iulie 16, 2011 4:40 pm

    Lăsaţi copiii să înveţe limbile străine când vor şi cum vor! Asta cu limbi străine predate încă din grădiniţă e o aberaţie (foarte la modă în unele cercuri „elitiste” din România), dar psihologii sunt de altă părere. Jocul cu mintea copiilor de vârste fragede e pentru părinţi deplasaţi (îmi pare rău să spun asta, dar dacă părinţii ar avea puţină minte şi-ar da copiii la clase de sport în timpul acela care îl petrec învăţând limbi străine).

    Învăţarea limbilor străine se face începând cu clasa a doua din motive clare, nu e vorba de vreun moft. Astfel se evită riscul de interferenţă lingvistică a copilului. Într-adevăr, mai târziu copilul s-ar putea trezi cu probleme de exprimare şi înţelegere de texte atât în limba maternă, cât şi în limba străină vorbită. Altfel spus, copilul va fi puţin „retardat” şi asta se poate repercuta şi asupra de alte arii: înţelegerea problemelor de logică, matematică etc. Acuma faptul că învaţă nişte cântecele într-o limbă străină la grădiniţă asta nu e o problemă, dar nu vă forţaţi copiii aiurea că nu merită. Sfatul meu este să insistaţi pe recreaţie, sport (în special sporturi de echipă) şi vă veţi mulţumi mai târziu (nu trebuie exagerat nici pe această arie, nu plecaţi de la ideea că pruncul dvs. va deveni campion olimpic).

    Cât despre care limbă trebuie aleasă, aici vă asumaţi un risc. Eu personal, nu aş marşa atât de tare pe limba engleză. Gândiţi-vă că până la urmă vorbitori de engleză sunt destui peste tot în lume, deci este greu de spus la ora actuală că a cunoaşte limba engleză mai este cine ştie ce avantaj. Nimeni nu zice că e rău să o înveţi (chiar din contră), dar trebuie privit puţin şi la perspectivele pe care le oferă Moldova (doar nu vreţi să vă antrenaţi copilul pentru a-l trimite să spele birouri prin Londra sau să mute mobilă prin Chicago). În perspectivă, Moldova tinde să se transforme într-o ţară de externalizare a serviciilor pentru Europa de Est, dată fiind buna poziţionare geografică şi cunoştinţele bune de limbi străine (în Moldova se vorbeşte română, rusă, ucraineană, bulgară şi turcă, adică cam toate limbile din Europa de Est). Nu cred că este prea indicat pentru moldoveni să renunţe la acest avantaj doar pentru că engleza pare limba Uniunii Europene (în realitate nu e tocmai aşa). Uitaţi şi investitorii din România au mers în special în Transilvania datorită bunelor cunoştinţe de română, maghiară, germană şi slovacă. Astăzi toate firmele pun accentul pe localizare şi ar fi păcat ca Moldova să piardă acest avantaj lingvistic, doar pentru că unii simt că e mai interesant să te maimuţăreşti în engleză. Până la urmă pentru a muta mobilă sau a spăla pe jos în Occident nici nu ai nevoie de limbi străine.

    Nu în ultimul rând, apropierea românei de limbile romanice e alt subiect de care se poate profita. Este mult mai uşor pentru un copil românofon să înveţe franceza, spaniola sau italiana decât engleza şi nu văd de ce părinţii moldoveni nu ar avea dreptul în continuare să profite de acest avantaj, obligaţi fiind să înveţe engleză. Din păcate în România s-a perpetuat foarte mul acest „vis american”, dar vedeţi că nu ne-a dus prea departe (la momentul actual chiar şi Bulgaria a depăşit România ca nivel de trai). Celelalte ţări unde s-a pus accentul pe limba maternă stau mult mai bine ca noi (uitaţi-vă chiar şi la statele baltice)

    Repet, nimeni nu zice că nu poţi învăţa engleza, dar părinţii ar trebui să aibă dreptul să aleagă ce e mai bine. Dar cel mai important e ca copilul să crească sănătos, să înveţe să profite de ocazille pe care le are, să aibă cât mai multe resurse în limba sa maternă (este demonstrat că persoanele care folosesc limba lor maternă, inclusiv să zicem pe calculator, programe TV, etc, au performanţe mai bune decât cei care se forţează în limbi străine). Sfatul meu: nu vă complicaţi aiurea şi nu treceţi dintr-o extremă în cealaltă. Profitaţi de avantajele pe care le aveţi şi nu le ignoraţi doar din ambiţii politice sau xenofobe – pur şi simplu, nu merită.

    • Iulie 16, 2011 5:22 pm

      Dan, vă mulţumesc mult pentru acest amplu comentariu.
      Personal, m-aş bucura dacă copiii mei (fără să vreau, îmi permit cacofonia) vor cunoaşte engleza, dar şi rusa. Dacă vor dori să mai înveţe şi spaniola, germana sau italiana – şi mai bine. Important însă e ca româna ră rămână în capul mesei. Nu de alta, dar ceea ce se întâmplă azi e o catastrofă! Exprimările atâtor oameni (nu neapărat tineri) îţi dau fiori…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: