Skip to content

Despre reforma reţelei de şcoli, fără nici un optimism

Iunie 30, 2011

Un joc de „ping pong” – aşa mi se par „dezbaterile” privind reformele ce bat la uşa învăţământului moldovenesc. Politicienii se învinuiesc reciproc de diferite păcate, profesorii aşteaptă toamna, să se „informeze” în legătură cu ce va mai fi, iar noi, părinţii, aşteptăm 1 septembrie, pentru a trimite copiii la şcoală şi pentru a auzi, iar: trebuie „atâţia” bani, pentru fondul şcolii (în realitate, ştim cât am „dat” anul trecut, sper că această sumă nu a crescut, „din cauza inflaţiei”), dar şi pentru unele „retuşuri” în clase. Or, banii părinţilor, adunaţi în fondul şcolii, nu sunt destinaţi şi pentru „machiajul” claselor în care învaţă copiii (în cazul nostru, cei din clasele primare).

Iar administraţia publică locală îşi înscrie, la capitolul „realizări”, şi numărul de instituţii de învăţământ care au fost reparate, şi măririle de salarii pentru pedagogi… Pe când, în realitate, ne convingem că instituţiile de învăţământ preuniversitar din Chişinău supravieţuiesc datorită susţinerii financiare benevole a părinţilor. Să-mi zică cineva că nu am dreptate!

Am primit pe mail, de la un prieten, un articol „tocmai” la temă. Cu unele „accente” politice, dar şi cu unele semne de punctuaţie (a se subînţelege: ghilimele, paranteze, trei puncte…) ce demonstrează dezamăgire, dezacord, sugestii (acestea din urmă, de fapt, oricum nu contează pentru cei care iau decizii…).

Foarte brusc, liderii politici s-au dat, peste noapte, în discuţii aprinse referitor la programul de optimizare a şcolilor din localităţile rurale… Opoziţia a început să strige mai demult despre numărul de cadre didactice care urmează a fi disponibilizate, şi despre alte modernizări care urmează a fi implementare pentru a promova reforma: transport între localităţi, pentru a deplasa copii, angajarea profesorilor din şcolile „optimizate” etc.

Ceea ce mi se pare straniu e că acest lucru se realizează în pripă, fără o pregătire corespunzătoare, care neapărat va provoca probleme mari pentru mai multă lume. Vor fi concediaţi profesori… mulţi profesori… Da, o parte dintre ei sunt deja la pensie, dar oricum…ei nu vor mai avea serviciu.

Sursă foto: http://educatie.md

Vor fi foarte mulţi copii pe care ii aşteaptă un stres psihologic extraordinar. Ei vor fi supuşi unor încercări suplimentare serioase, legate de transport şi deplasarea de la scoală spre casă, de schimbul anturajului, colegilor, profesorilor. Le va fi furat din copilărie, care, pentru mulţi dintre ei, şi aşa nu este prea fericită… Furtul este „opera” oamenilor mari, adică a oamenilor în vârstă, care, cu gânduri aparent nobile, de fapt, se joacă de-a optimizarea, fără o platformă corespunzătoare.

Desigur, reforma nu poate fi tărăgănată. În situaţia când bugetul ţării este aşa cum este, a menţine şcoli cu 30-50 de copii în şcoală şi câte 5 elevi în clasă, este un lux extraordinar. Dar e şi o batjocură faţă de învăţământ – cu profesori de peste 65 de ani, care predau câte 5 obiecte, calitatea studiilor e la pământ.

Reforma însă trebuia fi pregătită şi testată în momentul când natalitatea a scăzut, iar moldovenii de vârstă medie au plecat peste hotare. Vedeţi statisticile ultimilor ani…

În acest an, au absolvit liceul 31.000 de elevi. Cu 5-7 ani in urmă, numărul acestora era de peste 40 de mii! Iar numărul copiilor care se nasc anual este în continuă scădere.

Se protestează şi din interior împotriva reformelor. Micşorarea numărului de elevi în şcoli chiar şi în Chişinău este un „fenomen” care a luat naştere nu de azi şi nu de ieri. În sectorul Râşcani al capitalei, câteva instituţii cu limba rusă de instruire sunt proiectate pentru  1000 de elevi într-o tură, dar, de mai mulţi ani, au câte un efectiv de cca. 400 de elevi fiecare.

Acum 2 ani, într-o discuţie amicală cu directorul unei şcoli, m-am interesat, de ce nu se optimizează aceste instituţii, invocând câteva beneficii: cheltuieli bugetare ar fi mai puţine, cadrele ar avea normele depline, 2 clădiri s-ar elibera… Ştiţi ce mi-a răspuns? Da ce vor face încă 2 directori, 4 adjuncţi şi alţi angajaţi din aparatul tehnic?

Într-adevăr, vor face toţi aceşti oameni? Şi-apoi, cine şi când se va gândi şi la copii? Cred că asta va fi mai târziu. Pentru că, acum, miza e în politic. Iar reforma se va face din mers, în marş. Şi mai dureros e faptul că vor avea de suferit şcolile din sate – acolo unde şi aşa problemele sunt „la ele acasă”…

De facto, trebuie să optimizăm cheltuielile. Acolo unde în loc de 3 şcoli poate fi doar una şi încă nu se invocă necesitatea cheltuielilor de transport pentru deplasarea copiilor, optimizarea trebuia operată mai înainte şi nicidecum astăzi.

Mă întreb: oare clădirile şcolilor care urmează să fie „eliberate” vor urma soarta grădiniţelor de copii care au fost dărâmate, pentru ca fiecare membru al comunităţii să-şi poată lua 40 de cărămizi şi 2 foi de ardezie, pentru gospodărie?….

Proverbul spune: de 7 ori măsoară şi o dată taie… Noi continuăm, de ceva ani, să tăiem, dar când vom măsura?!

Un alt proverb zice că peştele se strică de la cap, dar se curăţă de la coadă… Cu şcolile, deci, e clar: le vom optimiza, pentru că „aşa trebuie”. Dar cum procedăm cu universităţile?!  Şi numărul acestora trebuie optimizat. Pentru că nu putem avea 2 universităţi pedagogice la Chişinău– cu tot respectul faţă de rectorii şi toate cadrele didactice de la aceste universităţi pedagogice… avem resurse bugetare dublate pentru unul şi acelaşi lucru. Mai adăugăm şi formarea celor regionale naţionale – Comrat, Taraclia, Cahul… Numărul universităţilor creşte, doar că numărul absolvenţilor scade… 31.000 de absolvenţi ai şcolilor şi liceelor, dintre care 6000 – cu note nesatisfăcătoare, sunt prea puţini pentru toate universităţile din Moldova…

Poate să ticluim scrisori pentru FMI?! Să ne spună ei cum să optimizăm tot sistemul de învăţământ? Sau poate, totuşi, găsim noi varianta potrivită?…

Cu respect,

Alexandru MOLDOVAN

P.S. Reportajul, de asemenea, este „la temă”.

http://www.publika.md/profesorii-din-scolile-ce-vor-fi-optimizate-nu-sunt-deacord-cu-reforma-din-invatamant_380551.html

„La temă” sunt şi spoturile următoare:

http://www.youtube.com/watch?v=v6dv-0-VO_c

http://www.youtube.com/watch?v=b7ClmqMGnfM

Anunțuri
2 comentarii leave one →
  1. Iulie 2, 2011 5:17 pm

    un articol foarte bine scris, cu o abordare ampla a problemei. felicitari!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: