Sări la conţinut

Recunoaşterea diplomelor moldoveneşti în lume: între „teoretic” şi „practic”

septembrie 15, 2011

Diplomele moldoveneşti sunt recunoscute peste hotare? Vom putea, cu ele, să mergem în altă ţară?

Sunt doar două dintre cele mai frecvente întrebări pe care tinerii le adresează administraţiilor universităţilor prin e-mail, telefon sau la întâlnirile din cadrul Zilelor uşilor deschise.

Pentru mine personal, acest interes pare firesc, dar, totodată, ciudat.

Firesc – pentru că tinerii noştri îşi doresc, din start, să ştie, cât de competitivi vor fi după absolvirea unei universităţi din Moldova şi care vor fi şansele lor de a-şi găsi un loc de muncă în străinătate.

Ciudat – pentru că, la fel, din start, studenţii noştri aspiră spre un loc de muncă în străinătate, mulţi dintre ei susţinând că, oricum, chiar şi cu diplomă de licenţă, nu-şi vor putea găsi rostul aici, acasă. În cel din urmă caz, ei aduc exemple de-ale părinţilor, colegilor, prietenilor etc., care, dezamăgiţi de lipsa oportunităţilor din Moldova, iau calea străinătăţii.

Îmi sunt cunoscute cazurile în care tineri din Moldova au plecat în alte ţări, la studii, şi au rămas acolo, angajându-se în diferite companii, inclusiv din cele prestigioase. Sunt succesele lor, obţinute, cu siguranţă, destul de greu. Totodată, ele, succesele, sunt un motiv de mândrie pentru părinţii acestor tineri, dar şi pentru instituţiile de învăţământ care au constituit, pentru aceşti tineri, o punte de lansare în lumea mare. În acest context însă, cred că ar fi bine să se deschidă nişte paranteze: care diplomă a fost acel bilet de loterie norocos, datorită căruia tinerii noştri şi-au văzut visul împlinit în străinătate, departe de casă: cea obţinută în Moldova sau cea din străinătate, obţinută, la rândul ei, cu „ajutorul” diplomei moldoveneşti?

Ce fac moldovenii care s-au stabilit în diferite ţări? Ce au făcut cu diplomele pe care le-au obţinut la universităţile din Moldova? Cât de simplu sau cât de dificil le-a fost să se încadreze într-un sistem de învăţământ diferit de cel din Moldova şi, eventual, să-şi găsească un loc de muncă departe de casă? Cât de mulţumiţi sunt de activitatea pe care o desfăşoară în prezent?

Am reuşit să comunicăm cu câţiva tineri din Moldova, care în prezent se află peste hotare şi cărora le-am adresat întrebările enunţate mai sus. 

Cred că nici o diplomă moldovenească nu ar fi foarte bine cotată de către un viitor angajator

 Cristina Michicin, masterandă în Business Internaţional, Grenoble, Franţa:

Cristina Michicin

– Eu învăţ în Grenoble, Franţa. Îmi fac masteratul în Business Internaţional, la o şcoală de business. Cunosc şi alţi moldoveni care învaţă la alte universităţi franceze; cineva face licenţă, cineva – masteratul, chiar şi doctoratul.

Diploma pe care am primit-o de la ASEM a fost acceptată de Şcoala mea, chiar şi fără legalizarea din partea Ministerului Învăţământului (care mi se pare o procedură total lipsită de sens). Deci, diploma mi-a servit doar ca dovadă că am absolvit studiile de licenţă.

Încă nu am căutat un loc de muncă, însă ştiu că e foarte complicat de a-l găsi aici, în Franţa, nefiind vorbitor de limba franceză. Şi cred că nici o diplomă moldovenească nu ar fi foarte bine cotată de către un viitor angajator. Vor avea prioritate cei cu studii făcute în universităţile europene.

Dacă aş fi absolventă de liceu, aş depune actele pentru a fi acceptată la vreo universitate undeva peste hotare, cel mai probabil, în Franţa sau Marea Britanie. Pentru că dacă aş fi făcut licenţa într-o universitate din aceste ţări, cu cerinţe foarte înalte, aş fi acumulat cu mult mai multe cunoştinţe şi mi-ar fi fost mai uşor să-mi fac studiile de master. Deşi nici universităţile de stat din Moldova nu sunt rele. Cine e doritor de carte, poate face studii bune şi în Moldova.

Mulţi din cei care învaţă peste hotare, doresc să contribuie la dezvoltarea Moldovei

 Olga Lopuşanschi, masterandă, Universitatea „Pierre şi Marie Curie”, Paris:

Olga Lopuşanschi

– Tinerii din Moldova care îşi fac studiile peste hotare, trebuie să facă faţă problemelor financiare. Salariile din Moldova nu permit întotdeauna părinţilor să-şi susţină copiii. Personal, am fost nevoită să lucrez 3 ani, în paralel cu studiile, până când, în sfârşit, anul acesta am primit o bursă.

Cei care vin cu diplome din Moldova nu pot să se angajeze după specialitate. Diplomele noastre de licenţă sau master nu permit decât să-ţi continui studiile peste hotare. Şi nici asta nu întotdeauna! Iar cei care lucrează, nu o fac la specialitatea lor sau ocupă posturi cu mult inferioare calificării pe care o au (de exemplu, medicii cu experienţă nu pot fi decât asistenţi sau infirmieri).

În Franţa, este uşor să-ţi găseşti un loc de muncă în calitate de bonă, servitoare la restaurant, iar pentru bărbaţi – în domeniul construcţiilor (ideal e să cunoşti un pic franceza). E foarte mare cererea la cursuri particulare de matematică, fizică şi engleză (se cere un bun nivel de franceză). Şi e de dorit să ai o diplomă franceză. Sau europeană. În orice caz, nu din Moldova. În rest, e mult mai complicat. Nu cred că cei care sunt profesori şi astăzi lucrează pe şantiere primesc mare satisfacţie morală. Însă ei primesc bani şi pot să-şi întreţină cât de cât familia. Pe lângă aceasta, e posibil ca măcar copiii lor, care îşi fac studiile în Franţa, să ajungă într-o zi profesori. În Franţa. Adică ei ştiu, cel puţin, pentru ce se sacrifică.

Cunosc, de asemenea, moldoveni care lucrează în Franţa în calitate de avocaţi sau economişti, însă toţi şi-au făcut studiile peste hotare.

Dacă acum aş fi absolventă de liceu, aş face matematică, în Franţa. Adică ceea ce fac acum. Aflându-mă în mediul universitar francez, voi face tot posibilul pentru a putea contribui, pe viitor, la dezvoltarea şi diversificarea colaborării ştiinţifice franco-moldave. Sunt sigură că mulţi dintre cei care învaţă sau lucrează peste hotare, chiar dacă nu au de gând să se întoarcă în Moldova, doresc din tot sufletul să poată contribui la dezvoltarea Moldovei, astfel încât generaţiile viitoare, spre deosebire de ei, să aibă şi motivaţia, şi posibilitatea de a rămâne în ţară.

Diploma din Moldova – necesară, dar nu şi suficientă

Rodica Cetuleanu

Rodica Cetuleanu, masterandă, Universitatea Otto-von-Guericke din Magdeburg, Germania:

– La moment, sunt pe ultima sută de metri din studiile mele în Germania,la Universitatea Otto-von-Guericke din Magdeburg. Acum doi ani (octombrie, 2009), am aplicat la acest program de Master în Relaţii Internaţionale şi Finanţe. Diploma dela ASEM(Academia de Studii Economice din Moldova) m-a ajutat la înmatriculare. Ea a fost necesară, dar nu şi suficientă. Până la urmă, eforturile de aplicare mi-au deschis larg uşile spre o nouă lume, care cu siguranţă nu ar fi fost posibilă fără bursa generoasă din partea DAAD/OSI (German Academic Exchange Service/Open Society Institute).

Diploma care am obţinut-o la absolvirea Facultăţii Relaţii Economice Internaţionale, ASEM, a fost recunoscută atât de universitatea germană, cât şi de instituţia care mi-a oferit bursa. Însă pentru specialitatea la care am aplicat a mai fost nevoie să susţin două teste suplimentare, şi anume – TOEFL şi GRE. De asemenea, în primul semestru, din cauza că unele discipline din diplomă nu au fost recunoscute, dar erau obligatorii pentru program, le-am frecventat încă o dată, după care am susţinut examenele.

Adaptarea la noul mediu, diferenţa de organizare a studiilor şi metoda de predare a trecut fără mari probleme. Asta datorită atât susţinerii din partea oficiului pentru studenţi străini din cadrul universităţii, fundaţiei donatoare, cât şi studenţilor moldoveni din anii precedenţi. Deşi frecvenţa la cursuri nu era obligatorie, aveam o plăcere să asist la prezentările profesorilor, de obicei efectuate prin proiector. Acestea erau din timp încărcate pe site-ul facultăţii, astfel ca fiecare student să aibă posibilitatea de a lua cunoştinţă de tema lecţiei. Înscrierea la examene este online şi cu termene finale foarte stricte. De altfel, ca şi alte reguli, de ex., cea de copiere, care poate să ajungă până la exmatriculare.

În linii generale, sunt pe deplin mulţumită de experienţa care am avut-o în Germania. Am putut să cunosc oameni din diferite colţuri ale lumii, să-mi fac prieteni din Spania, China, Bulgaria, Egipt şi să sparg în mintea mea o grămadă de stereotipuri culturale. O deosebită plăcere a fost să mă aflu printre germani, oameni care au atâta încredere în statul lor, dar care, în acelaşi timp, nu se bazează doar pe el, ci depun un efort şi o responsabilitate foarte mare la locul lor de muncă, indiferent de funcţie.

Dacă aş fi acum absolventă de liceu, aş acorda mai mult timp pentru studiul limbilor străine şi m-aş încadra mai activ în diverse activităţi extracurriculare. Prin limba străină care o înveţi poţi cunoaşte mai bine o naţiune nouă, prin activităţile practice din liceu/universitate/localitate – afli şi te apropii mai mult de naţiunea ta.

Pentru întrebări suplimentare referitor la experienţa mea de studiu peste hotare, îmi puteţi scrie pe email-ul: cetuleanu_rodica@yahoo.com.

Am plecat, pentru că în Moldova nu îmi pot crea un viitor

Tecusa Tănase, Australia:

– Ce fac moldovenii care s-au stabilit în diferite ţări? Depinde de scopul fiecăruia în parte. Unii muncesc cu scopul de a aduna bani şi pentru a se întoarce în ţară. Dar majoritatea pleacă cu scopul de a nu se mai întoarce. Într-o ţară dezvoltată economic sunt multe posibilităţi, puţină birocraţie, ceea ce îi determină, pe cei din categoria “majoritate”, să nu se mai întoarcă în ţară.

Eu am plecat, pentru că în Moldova nu îmi pot crea un viitor. Am încercat să mă angajez la mai multe posturi vacante ale statului în baza diplomei eliberată de universitatea care am absolvit-o în Moldova. Peste tot îmi cereau mită. Odată mi s-a spus în faţă: „Ce, parcă nu ştii care sunt preţurile?”. Am încercat să-mi fac o afacere, dar a fost aceeaşi poveste: mita.

În orice altă ţară, studiile din Moldova nu sunt recunoscute. Şi nu contează ce nivel de studii sau ce universitate ai absolvit. Am absolvit 2 facultăţi în Moldova şi nici una nu mi-a fost de folos. Nici în Moldova, nici în altă ţară. În Moldova, nu prea are importanţă ce studii ai, contează câţi cumătri ai.

Am încercat să aplic pentru mai multe joburi disponibile în diferite ţări. Nu aplicam direct la companii, ci pe lista de ocupaţii cerute de către guvernele acelor state. Răspunsul era acelaşi: „Dvs. întruniţi condiţiile şi punctajul necesar, dar diploma din statul dvs. nu este recunoscută”.

Acum îmi fac studiile într-o altă ţară. La început, am muncit foarte mult, a fost greu, abia îmi ajungea să-mi întreţin familia. De curând, ne-am deschis propria afacere de familie şi ne descurcăm mai bine.

Dacă aş fi acum absolventă de liceu, aş încerca să obţin o bursă la o universitate prestigioasă din străinătate. Asta e tot.

Diplomele din Moldova au fost doar ca un fel de tichet de admitere la studii în Franţa

Dumitru Vicol, Panthéon-Sorbonne Master in Economics, Franţa:

Dumitru Vicol

– Stabiliţi în străinătate, cetăţenii Moldovei luptă să-şi îndeplinească visele care nu pot fi realizate acasă. Arealul meu de persoane cunoscute e destul de larg. Ştiu moldoveni care au absolvit facultăţi de chimie şi fac cercetare în energie nucleară. Cunosc moldoveni care au afaceri grandioase. Mai ştiu moldoveni care muncesc la negru. Depinde cum au venit în Franţa. Unii au venit ilegal şi, normal, nu se pot aştepta la prea multe. Alţii au venit la studii şi fac carieră.

Diplomele din Moldova au fost doar ca un fel de tichet de admitere la studii în Franţa. Eu am fost acceptatla Sorbona.Nu-irău, dar se putea şi mai bine, dacă diplomele noastre ar fi fost privite altfel de occidentali. Majoritatea ştiu că sistemul nostru e corupt şi nu prea au încredere în notele înalte. De exemplu, în Franţa e dificil să ai nota 15 din 20, care ar însemna 7.5 în sistemul nostru. Dar majoritatea moldovenilor care aplică la studii peste hotare au 10 pe linie. Fenomenul ăsta de hiperinflaţie a notelor îi fac sceptici faţă de calitatea studiilor în Moldova.

Vă dau un exemplu. Pentru anul 2 de master am aplicatla Paris Schoolof Economics – şcoală nou înfiinţată, pentru a face concurenţă şcolilor de economie din Marea Britanie şi SUA, ca London School of Economics, Cambridge, MIT etc. Este o şcoală foarte bine cotată în lume – cam a 15-a în clasament. Am fost la interviu pentru master şi directorul de program a văzut că am diplomă din Moldova. A pus la îndoială capacităţile mele de analiză şi pregătirea teoretică pentru acel master. Am insistat. I-am zis că notele din primul an de master făcut la Sorbona este dovada capacităţilor mele şi nu diploma de la licenţă de la ASEM.

Ca să înţelegeţi corect: directorul de program a pornit deodată de la precondiţia că în ţările post-sovietice nu se face carte şi că nu are încredere în acel sistem de educaţie. Norocul meu este că am transferat discuţia asupra notelor din anul 1 de master de la Sorbona. În final, am fost acceptat.

E foarte greu să-ţi găseşti un loc de muncă în Franţa dacă nu ai absolvit o şcoală super bună. De exemplu, cu diploma dela ASEMsunt sigur că niciodată nu aş fi angajat la bancă. Singura şansă e să vii peste hotare şi să faci un master, iar în baza acestei diplome, să aplici la posturi de muncă. Companiile din Occident vor să angajeze persoane înalt calificate, iar o diplomă de la o universitate renumită este un semnal că acel candidat posedă abilităţi şi cunoştinţe.

Dacă acum aş fi absolvent al clasei a XII-a, aş aplica, ca nebunul, la universităţi de peste hotare. Obiectivul numărul unu ar fi să fiu acceptat la studii în Occident.

Cu diploma obţinută în Moldova am aplicat la studii peste hotare

Ion Diaconu

Ion Diaconu, masterand, Institut d’Administration des Entreprises de Toulouse, Franţa:

– După un an de studii în Franţa, am reuşit să fac cunoştinţă cu vreo 20 de compatrioţi de-ai noştri. Printre cele mai răspândite ocupaţii rămân a fi studiile. Însă o bună parte lucrează, practicând, de cele mai multe ori, aşa-zisele ”job-uri pentru studenţi”, care nu necesită neapărat cetăţenia statului şi nici o pregătire preliminară importantă.

Ce am făcut cu diploma obţinută în Moldova? Am aplicat la studii peste hotare.

Din experienţa pe care o am, marea majoritate a universităţilor din Franţa mi-au cerut să trec procedura de evaluare, validare şi egalare a cunoştinţelor în raport cu nivelul necesar pentru a aplica, în funcţie de profilul pe care l-am ales. Cu alte cuvinte, diplomele noastre universitare nu le spun cam nimic europenilor despre parcursul pe care l-am urmat.

Totodată, unele universităţi au acceptat, totuşi, să analizeze candidatura mea.
În ce priveşte locurile de muncă, e foarte dificil, mai ales pentru cei din spaţiul ex-sovietic şi pentru cei care nu au studii efectuate şi validate în Franţa.

Dacă acum aş fi absolvent de liceu, fără îndoială, aş face acelaşi lucru, poate, cu mici modificări, adică aş opta pentru continuarea studiilor într-o instituţie de învăţământ superior.

Teoretic, cu o diplomă din Moldova poţi fi angajat peste hotare, practic, însă, este mult mai dificil, din cauza că nu suntem membri ai UE

 Andrei Pascari, absolvent al Institutului Francofon pentru

Andrei Pascari

Administrare şi Gestiune, Bulgaria:

– Dacă e să vorbim despre diplomele din Moldova, acestea ar trebui să fie recunoscute peste hotare. Sunt cel puţin 2 argumente în favoarea acestei afirmaţii:

a) Sistemul de învăţământ din Moldova corespunde sistemului dela Bologna, deci, atât graţie punctelor credite acordate, cât şi specialităţilor oferite, studenţii absolvenţi ai ciclului I (licenţă) pot cu uşurinţă să îşi continue studiile peste hotare,

b) o bună parte din universităţile din Moldova au înţelegeri bilaterale cu universităţile din străinătate, de asemenea, unele fac parte din reţele internaţionale universitare (exemplu: AUF – Agence Universitaire dela Francophonie).

Pe de altă parte, şi guvernul Moldovei are înţelegeri cu ministerele educaţiei atât din statele CSI, cât şi din UE. Astfel, studenţii care absolvesc ciclul I universitar (licenţă) pot să-şi continue studiile la masterat peste hotare.

Posibilitatea de angajare peste hotare depinde nu doar de studii. Eu mi-am făcut studiile masterale în Bulgaria (la IFAG- Institutul Francofon pentru Administrare şi Gestiune). Am fost admis la studii în baza diplomei de licenţă dela ASEM, după ce am trecut de câteva etape de concurs. Diploma oferită de acest institut este a Universităţii din Nantes, dar chiar şi cu această diplomă, angajarea în ţările UE este dificilă. Nu doar eu, ci şi colegii mei (de asemenea din Moldova) nu puteau să se angajeze, în mare parte, pentru că… nu eram cetăţeni ai UE.

Pentru un patron european, este mult mai costisitor să angajeze pe cineva din afara UE şi, în plus, mai este nevoie de multe documente. De aceea el trebuie să fie foarte motivat să angajeze un cetăţean al Moldovei. Dacă cineva a lucrat deja într-o întreprindere străină şi s-a afirmat bine, atunci el poate fi angajat mult mai uşor.

Deci, teoretic, cu o diplomă din Moldova poţi fi angajat peste hotare, practic, însă, este mult mai dificil, din cauza că nu suntem membri ai UE.

Tuturor absolvenţilor de liceu le urez succese şi ţin să menţionez că şi calitatea cunoştinţelor depinde, în primul rând, de student – cât de mult lucrează şi cât de mult efort depune.

Programul de învăţământ superior moldovenesc şi cel din Germania

Eugeniu Croitor

se deosebesc destul de mult

 Eugeniu Croitor, masterand, Universitatea Hohenheim, Germania:

– După ce mi-am finisat studiile de licenţă la Facultatea Relaţii Economice Internaţionale, ASEM, am aplicat pentru masterat în Germania. Am reuşit să obţin şi bursă pe durata studiilor. În prezent, studiez Master of  Science in Economicsla Universitatea Hohenheimîn Stuttgart, Germania.

Am folosit diploma obţinutăla ASEM în procesul de aplicare, de rând cu alte documente necesare.

Pentru mine, a fost destul de greu la început, când am ajuns în Germania. Nu am mai avut experienţa de a trăi undeva departe de casă, de familie, de prieteni. Însă eu m-am aşteptat că aşa va fi, deci, eram pregătit, într-un fel. Lucrurile au început să se schimbe odată ce am început studiile, am făcut cunoştinţă cu vecinii de cămin, colegii. Oricum, a durat ceva timp până m-am obişnuit cu noul mediu, iar această perioadă de adaptare durează cu atât mai mult cu cât vizitele acasă sunt mai frecvente.

Dat fiind că eu intenţionam să-mi fac studiile peste hotare imediat după liceu, acum, dacă aş fi absolvent, aş depune mai mult efort (să învăţ limba, să mă informez despre procesul de aplicare, să susţin toate testele necesare etc.) să-mi împlinesc dorinţa. Aceasta, deoarece programul de învăţământ superior moldovenesc şi cel din Germania (la fel ca şi restul ţărilor europene) se deosebesc destul de mult, iar licenţa obţinută în Moldova a făcut ca aceste diferenţe să se accentueze. Iar eu am fost nevoit să învăţ mult de sine stătător.

* * *

Lăsăm subiectul deschis: despre „soarta” diplomelor moldoveneşti peste hotare vom mai vorbi şi în numerele viitoare ale revistei noastre. Vă vom relata despre cazuri concrete şi oameni concreţi. Vom solicita de la tinerii noştri aflaţi acum în străinătate sfaturi pentru cei care deocamdată se visează la studii sau la muncă peste hotarele Moldovei. Suntem siguri că istoriile şi sfaturile lor vor fi utile celor de acasă.

„Unde să învăţăm”, nr. 1, iulie 2011

25 comentarii leave one →
  1. septembrie 15, 2011 9:08 pm

    Articolul este destul de bun, însa prea descurajant pentru cei ce fac studii in Moldova. La cele ce am spus în articol, as dori sa adaug ca nicăieri in lume nu exista universitate care să-ți desfacă capul și să-ți toarne cunoștințe. De aceea oriunde te-ai duce, trebuie de lucrat foarte mult individual. La ASEM totul se da gata făcut, iar studentul învață de cele mai dese ori ca papagalul, este și bine, (nu face irosire de timp pentru căutarea informației), este foarte rău fiindcă studentul venind in UE la studii nu are o metodologie bine dezvoltata pentru a lucra, din acesta cauza studiile pe care le facem în UE ni se par ca ne aduc foarte mult. Răspunsul e simplu ne aduc mult fiindcă lucram mult.

    Referitor la condițiile de învățămînt, în instituția in care mi-am făcut licența, sînt condiții pentru efectuarea studiilor, dorința este mai mica, din cauza ca și exigentele sînt mai joase, dacă sînt.

    Părerea mea: în fiecare an sa fie exmatriculați 10% din cei care rod pantalonii, sau pe care i-au trimis părintii sa umble cu mapa subsuoara ca sa para a fi miniștri, și credibilitate cit și eficienta studiilor va creste considerabil. (In Franța primul an de licența îl termina 25% din cei care au fost admiși la studii, condițiile de evaluare cit și nivelul cerut, nu este deloc ușor de atins)

    Referitor la raitingul universităților este un basm, la prima vizualizare a acestuia, prima ce îmi sare în ochi sînt drepturile de inscripție care respecta exact, în ordine descrescătoare, clasamentul instituțiilor, în aceeași ordine de idei sînt și exigentele crescînde ale acestora, care nu permit fiecăruia sa aibă accesul la studii în asemenea instituții, cit și procentajul celora care le absolvesc creste odată cu descreșterea poziției în clasament.

    Referitor la faptul ca diplomele noastre nu sînt recunoscute, este datorita faptului ca tarile din occident nu ca nu cunosc doar sistemul de învățămînt, dar și tărișoara noastră, independenta de 20 ani, tot nu prea e cunoscuta. Deseori profesorii din cei mai erudiți cunosc lucruri uimitoare, dar cînd le spui de Moldavie, 3 din 4 cred ca e în Africa. Lucrurile se schimba radical dacă te vad în fata, sau și mai bine, a avut moldoveni la facultate. Ideal este dacă universitatea din Moldova are stabilite relații cu universitatea în cauza, și din cînd în cînd mai vine cite un profesor sa predea cursuri la instituția din Moldova.

    Ultimul moment care as dori sa-l menționez este vestitul proverb ”Prost sa fii noroc, sa ai”, perifrazat în ”Moldovean sa fii, noroc sa ai” (nu am in vedere o echivalenta de sens intre „prost” și „moldovean”), avînd ca obiectiv sa va asigur ca marea majoritate a diplomelor din Franța, nu-ți asigura găsirea unui loc de munca, acest lucru fiind datorat faptului ca de cele mai multe ori cînd treci peste etapa de studii, ajungi sa te confrunți cu o mulțime de obstacole participare străinilor, gen :resurse financiare, locuința, legalizarea șederii, posedarea unor capacitați mai specifice unor posturi, lipsa de experienta, etc. Pe exemplul propriu am remarcat ca studiile pe care le faci sînt o pornire, o baza destul de buna, însa pricipalul în ceea ce privesc studiile și acumularea de cunoștințe este încă înainte.

    Un sfat bazat pe experienta proprie:

    Nu fiți sceptici la alegere instituției, alegeți-o, iar odată admiși, asumați-vă un angajament sa lucrați mult, sa fiți cel mai bun, și mai devreme sau mai tîrziu rezultatul va apărea fără îndoiala.

    SUCCES TUTOR CE VOR SA FACĂ STUDII!!! Sînteți pe calea cea dreapta!

    • septembrie 18, 2011 11:06 am

      Ion, îţi mulţumesc foarte mult pentru acest comentariu, pentru observaţii şi sfaturi.
      Şi eu adesea afirm că nici o universitate din lume n-o să ridice capacul de pe cap şi nu va turna cunoştinţe. Totul depinde de fiecare persoană în parte. Mă mir atitudinea unor studenţi care, odată ajunşi pe băncile universităţii, încep să critice în stânga şi-n dreapta lipsa condiţiilor, a profesorilor etc. De ce atunci ai mai râvnit la studii universitare? Nu e mai bine ca, înainte de a merge la o universitate, să te mai şi interesezi de „subiectul” visat?
      În plus, e ridicol să critici instituţia în care ai învăţat. Pentru că, personal, nu cred că în anii de studii a fost numai rău. Se fac şi foarte multe lucruri frumoase şi în universităţi, şi în colegii. Şi despre aceste lucruri se vorbeşte, se anunţă. Trebuie doar să deschizi ochii când mergi prin blocurile de studii, să te interesezi de organizaţiile studenţeşti, de evenimentele care se organizează pentru studenţi…
      Sunt foarte multe lucruri bune, dar la noi e la modă să critici…
      Ion, sper foarte mult ca articolul pe care l-am publicat în revistă să nu fie totuşi prea descurajant… Poate că cei care îl vor citi (viitorii studenţi) vor încerca să vadă partea plină a paharului…

  2. Andreea permalink
    septembrie 16, 2011 6:07 am

    mai sunt si studenti in Suediea, Norvegia, Spania, asa ca cautati mai bine!!

    • septembrie 18, 2011 11:07 am

      Andreea, asta ne şi dorim: să „descoperim” cât mai mulţi studenţi de-ai noştri care se află acum peste hotare sau care au avut deja experienţa studiilor în străinătate. Dacă ne poţi ajuta cu ceva în acest sens, îţi vom fi recunoscători.

  3. olga permalink
    septembrie 28, 2011 9:33 pm

    Imi place in special faptul ca articolul nu pretinde a fi sursa unor adevaruri absolute. El ofera pur si simplu studentilor nostri posibilitatea de a-si impartasi experienta de studii, observarile facute in mediul „peste hotare”, precum si concluziile trase de pe urma acestora. Multumesc mare Tatianei 🙂

    • septembrie 29, 2011 7:01 am

      Şi eu îţi mulţumesc, dragă Olga, pentru participare la „studiu” şi pentru aprecieri. Mă bucur că mesajele mele sunt înţelese corect şi sper că articolele mele vor ajunge la „ţintă”.
      Îţi doresc mult succes în tot ceea ce faci şi mai sper că vom continua colaborarea.

  4. Dina permalink
    martie 12, 2013 2:21 pm

    Cu istoriile de mai sus si comentarile de mai jos, am putut eu, moldoveanca, sa descoper ceva despre studenti moldoveni, ca mine, care invata peste hotare. Pentru mine faptul e invers, eu am invatat de mica la Italia si acum vine vremea sa imi caut o universitate sau un loc de munca pentru viitor.
    De multe ori ma intrebam „oare cum este viata studentilor la moldova?” acum, citind, am descoperat multe lucruri, si nu chiar pozitive.
    Poate gresesc, dar speram sa ma intorc la moldova sa traiesc, pentru ca iubesc tara mea chiar daca viata nu e usuara.. as vrea sa invati si la romania, dar vad ca mai multi studenti aleg tari de centrul europei.

    Desigur istoriile acestea miau deschis mult ochii, si o sa ma ajute un pic cu decizia viitorul meu.

    Ma scuz de gramatica mea, dar intelegetima, am invatat la Moldova doar clasa 1°.
    Dina.

    • martie 13, 2013 9:03 am

      Dragă Dina, îţi mulţumesc pentru vizită şi pentru comentariu.
      Îmi pare rău că, prin articolul meu şi, mai ales, prin comentariile tinerilor moldoveni, aflaţi acum peste hotare, plasate în articol, te-am dezamăgit… Să ştii însă că oricum sunt lucruri frumoas eşi în Moldova. Doar poate că noi, cei rămaşi acasă, suntem în situaţia de a nu le mai observa…
      Îţi doresc mult succes în alegerea universităţii (şi a ţării) în care să îţi continui studiile şi unde să obţii o profesie care să îţi aducă şi satisfacţie, şi realizarea dorinţelor… 🙂

      • Dina permalink
        martie 13, 2013 11:12 am

        Moldova e tara noastra, o uibim in orice caz… 😉
        Mersi mult de cuvintele voastre.
        Dina

  5. valeria permalink
    martie 15, 2013 1:02 pm

    mersi de articol 🙂 folositor si interesant

  6. crina permalink
    martie 22, 2013 3:24 pm

    Many people from abroad unfortunately they have a bad opinion about Moldova.First of all many people knows that moldavian language actually it is a dialect not a language and actually it is romanian language but many people from overthere they say that their country is different and indepedent than Romania.Because it is a big influence russian and many russians live overthere and they don’t want to learn the language from Moldova , which actually it is romanian not moldavian and people who speak romanian language they expect from

    them to speak in russian.This country can’t be as a independent state so it is better to not have expectations the degree from bachelor to be recognized because the quality of classes are very week. The

    • Ana permalink
      iulie 16, 2014 5:31 am

      Crina your English is not so great , so please next time, write in your mother language , it might be much better to understand you …. really ….
      In privinta diplomelor de universitate sunt recunoscute….. eu am aplicat si am reusit sa i-au credit. Am facut masteratul la UTM si sunt multumita …… am inceput destul de bine, si tot odata si lucrez in domeniu ………… Asa ca Moldova , chiar daca e Rusificata sau nustiu ce, uite ca studiile de acasa mi-au fost de bun ajutor…..

      Asa ca, sunt moldoveanca, si nu conteaza cum vorbim noi limba , adica cea moldoveneasca , un singur lucru stiu , Moldova e Moldova , si nu e Rominia sau alta tara.

  7. Dmitri permalink
    martie 21, 2014 9:24 pm

    Articolul e informativ. La moment sunt in asa situatie, la ultima suta de metri (vara sustin licenta la UTM) si vreau sa fac masterul in Germania. Cautand tot fel de informatie e greu sa te descurci singur. Mi-ar placea sa aiba o dezvoltare continua acest articol…

    • martie 28, 2014 10:40 am

      Mulţumesc pentru apreciere.
      Ca să fii la curent cu toate ofertele educaţionale ale universităţilor din străinătate, e bine să consulţi informaţiile oferite de diferite organizaţii specializate, ministerul de resort, paginile oficiale ale instituţiilor respective etc. Sunt sigură că vei găsi tot de ce ai nevoie şi că, dacă vei fi insistent şi cu noroc, vei ajunge să studiezi în Germania. Succes!

  8. noiembrie 6, 2014 10:25 pm

    Salut..Imi pare bine sa citesc acest articol,pentru ca vad opiniile altor studenti..Eu am invatat 5 ani in Italia,si acest an termin scoala..Acum problema mea este..unde sa fac universitatea?!..Da sunt in Europa,dar as vrea sa va spun ca chiar din Italia toti studentii pleaca in alte tari,pentru ca si aici nu se gaseste lucru..La moment dat am doar o ideie,de a ma intoarce in Moldova,pentru ca sunt de parerea ca daca pui mult efort in ceea ce iti place si in ceea ce vreai de la viitor,poti sa faci totul..Eu iubesc mult Moldova si cred ca se va schimba,si ca studentii nu vor fi nevoiti sa plece peste hotare,dar sa ramina ACASA..Asa ca nu va dezamagiti,trebuie sa credem in puterile noastre,si sa ne construim viitorul nu peste hotare dar in tara noastra..Succes tuturor!

  9. Iana permalink
    mai 6, 2015 12:34 pm

    Buna,interesante informatii. Poate cineva sa scrie cum e procedura de recunoastere a diplomei RM in Marea Britanie. Eu ma aflu in Slovenia si vreau sa spun ca procedura e foarte anevoiasa,dar sper ca se merita,cum obtin rezultatul promit sa scriu daca este cineva interesat

    • august 23, 2015 10:18 pm

      Mulţumesc pentru sugestie! Chiar voi fi bucuroasă să ne scrii despre experienţa ta. 🙂

  10. Vero permalink
    septembrie 9, 2015 8:42 pm

    Buna ,am si eu o intrebare : care este procedura de echivalare a bacului din Moldova in Franta ?

  11. Lilia permalink
    februarie 4, 2016 7:16 pm

    Buna ! Am si eu citeva intrebari , poate cineva sa ma informeze mai bine. Anul acesta in iuni finisez masteratul la Universitatea Pedagogica „Ion Creanga” …am o luna de cind am venit cu familia in Spania si as vrea sa imi omologez actele Spania… am sustinut toate examenele si ramine sa sustin teza in iunie.. As putea s afac doctoratul aici? E posibil?

  12. VIOREL permalink
    februarie 7, 2016 9:52 am

    BUNA ZIUA, AS VREA SA STIU DACA ESTE RECUNOSCUTA DIPLOMA DE LICENTA DE LA ASEM IN USA? CINEVA STIE?

  13. olga permalink
    februarie 10, 2016 9:29 pm

    Buna seara la toti.Cineva stie daca pot legaliza studiile universitare nu terminate (2,5ani) facute in 1999? va rog frumos daca stiti concret,rasoundeti-mi. ps.locuiesc in Italia si asi dori sa fac ceva studii acolo,pe baza facuta aici.Luind in consideratie ca am terminat 11 clase si nu am bacalaureat(caci atunci nu exista) Va rog ajutati-ma.Am o dorinta si necesitate grozava de studii.Caci in Italia am putut face doar ceva cursuri pina azi.

  14. olga permalink
    februarie 10, 2016 9:40 pm

    Buna seara.Cineva stie daca pot legaliza studiile universitare nu finisate(2,5ani) facute pina in 1999?luind in consideratie ca am facut 11 clase(pe autunci era asa) nu am bacalaureat.Acum sint in Italia si am o dorinta si necesitate grozava sa obtin studii.Vorbesc 4-5 limbi si nu am diploma de nimic 😦 Am terminat doar niste cursuri aici. Ajutati-ma va rog.
    ps.cer scuze daca am scris cu greseli(am invatat mereu in limba rusa)
    Mersi anticipat

  15. Silvia permalink
    iulie 9, 2017 9:11 am

    Buna la toti,articol foarte util. Eu sunt in Italia de aproape 11 ani. Am absolvit Dreptul in Moldova plus 2,5 Sociologie USM. Deci, intrebarea mea este ca cu diploma din Moldova si un Master aici in Italia ma pot angaja in cimpul muncii in Italia?

  16. Silvia permalink
    iulie 9, 2017 9:15 am

    Dupa cum am comentat mai sus, Diploma de Drept pentru a o recunoaste ca diploma italiana trebuie sa invat adaugator alti 3 ani si Sociologia 2ani

Lasă un răspuns către Tatiana Anulează răspunsul