Sări la conţinut

Statistică: Numărul instituţiilor preuniversitare şi al elevilor, în anul 2011-2012

iunie 8, 2012

Datele sunt valabile pentru anul de învăţământ 2011-2012

Sursă: Biroul Naţional de Statistică RM

Instituţii şi elevi

* În anul de învăţământ 2011-2012, în Moldova au funcţionat 1460 de şcoli, gimnazii şi licee, inclusiv: 83 şcoli primare, 829 gimnazii, 497 licee, 19 şcoli medii de cultură generală, 29 şcoli pentru copii cu deficienţe în dezvoltarea intelectuală sau fizică, 3 şcoli serale.

Tabelul 1. Instituţii de învăţământ primar şi secundar general
 

2010-2011

2011-2012

Total

inclusiv instituţii de stat

Total

inclusiv instituţii de stat

Total

1489

1471

1460

1442

De zi

1484

1466

1457

1439

şcoli primare

85

85

83

83

gimnazii

763

763

829

829

licee

495

477

497

479

şcoli medii de cultură generală

108

108

19

19

şcoli pentru copii cu deficienţe în dezvoltarea intelectuală sau fizică

33

33

29

29

Serale

5

5

3

3

* Conform mediului de reşedinţă, instituţiile preuniversitare sunt repartizate astfel:

–         în oraşe: licee – 65%, gimnazii – 22%,

–         în sate: licee – 23,7%, gimnazii – 68,5%.

* La începutul acestui an de studii, în instituţiile preuniversitare învăţau 380,2 mii elevi – cu 3,8% mai puţin decât în anul precedent. (vezi anexa, tabelul 1). În ultimii 10 ani, numărul elevilor s-a micşorat cu 37,0%, iar numărul populaţiei din grupa de vârstă 7-18 ani a fost în descreştere cu 32,5%.

Figura 1. Evoluţia populaţiei de vârstă şcolară (7-18 ani) şi a numărului de elevi din învăţământul primar şi secundar general, în perioada 2002-2011

* 139,8 mii (36,8%) reprezintă elevii din învăţământul primar şi din clasele pregătitoare din şcoli, 181,9 mii (47,8%) – cei din învăţământul gimnazial şi 58,5 mii (15,4%) cei care au urmat cursurile de studii liceale.

* În ultimii 5 ani, se constată o reducere a contingentului de elevi în clasele primare şi pregătitoare cu 14,2 mii elevi (9,2%), în clasele gimnaziale – cu 57,6 mii elevi (24,0%) şi în clasele X–XII – cu 8,9 mii elevi (13,2%).

Numărul de elevi într-o clasă

* Reducerea numărului de elevi a cauzat şi reducerea numărului mediu de elevi în clasă: de la 22 de elevi în 2002-2003 până la 19 în 2011-2012. În mediul urban acest indicator constituie 22 de elevi, iar în cel rural – 17 elevi.

* 99 la sută din elevi studiază în şcoli publice. În cele private învaţă 3,9 mii persoane, sau cu 2,2% mai mult faţă de anul de studii 2010-2011.

Elevi la 10 mii locuitori

* În anul de studii 2011-2012, în medie, la 10 mii locuitori revin 1071 elevi. Cel mai mare număr de elevi la 10 mii locuitori se înregistrează în UTA Găgăuzia – 1170 persoane. În zona Sud, acest indicator constituie 1111 persoane la 10 mii locuitori, Centru – 1107, Nord – 1021 şi în mun. Chişinău – 1002 persoane.

Figura 2. Numărul de elevi la 10 mii locuitori,  pe zone de dezvoltare

Limbile străine în şcoli

* Limba engleză este studiată de 57,4% din elevi, limba franceză – 52% elevi, iar germana – de 3,1% elevi. În afara de acestea, mai sunt studiate: spaniola, latina, italiana, turca, poloneza.

* Limba franceză este studiată preponderent în instituţiile din mediul rural (67,2% din total elevi din mediul rural), iar în mediul urban predomină ponderea elevilor care studiază limba engleză (83,8% din total elevi din mediul urban).

Figura 3. Ponderea elevilor din învăţământul primar şi secundar general, care studiază limbi moderne

Învăţământul special

* Învăţământul special este constituit din 29 de instituţii, în care învaţă 2549 persoane sau cu 19,4% mai puţin comparativ cu anul de studii precedent. Majoritatea elevilor din aceste instituţii sunt cu deficienţe în dezvoltarea intelectuală – 80,3%, cu auz slab – 8,7%, cu restanţe poliomielitice şi paralizii cerebrale – 4,2% copii, cu vederea slabă – 4,1%, surzi – 2,8%. Totodată, pentru circa 1600 copii cu necesităţi speciale, care din diferite motive nu pot frecventa şcoala, sunt organizate studiile la domiciliu.

Absolvenţi

* În anul 2011, numărul total de absolvenţi ai învăţământului de zi a fost de 61,5 mii persoane. 41,5 mii au absolvit învăţământul gimnazial (36,5% – în mediul urban, 63,5% – în mediul rural), iar 20 mii sunt absolvenţi ai liceelor şi şcolilor medii de cultură generală (63,9% – în mediul urban, iar 36,1% – în mediul rural).

Figura 4. Repartizarea absolvenţilor în funcţie de medii de reşedinţă, 2011

Baza tehnico-materială

* La începutul anului de studii 2011-2012, din 1457 instituţii de învăţământ primar şi secundar general de zi, 1432 unităţi desfăşurau procesul educaţional în încăperi proprii, iar 25 – în încăperi arendate. Din total instituţii, 1150 dispun de încăperi standardizate, iar restul 307– de încăperi reamenajate.

* Cu săli sportive sunt dotate 54,2% şcoli primare, 73,2% gimnazii, 94% licee şi 89,5% şcoli medii. Punct medical există în 75,2% gimnazii, 97,2% licee, 78,9% şcoli medii şi în fiecare a doua şcoală primară. Practic, fiecare instituţie şcolară dispune de bibliotecă.

1 computer : 22 elevi

* 87,4% din numărul total de şcoli dispun de cabinete pentru bazele informaticii şi tehnicii de calcul, care sunt utilate cu 17,3 mii computere. Din acestea, 13,4 mii lucrează în reţea şcolară comună, iar 40% din ele sunt cu acces la Internet. În medie, la un loc utilat cu computer revin 22 elevi, în mediul urban – 27 elevi, iar în mediul rural – 19 elevi.

Figura 5. Numărul de elevi la un computer

Învăţământul seral

* La începutul anului de studii 2011-2012, în cele 3 instituţii cu profil seral (toate – din Chişinău) învăţau 1198 persoane, sau 0,3% din numărul total al elevilor din învăţământul preuniversitar. În general, numărul persoanelor care îşi fac studiile în învăţământul seral este în continuă descreştere.

S-ar putea să te intereseze…

https://tatianarosca.wordpress.com/2010/12/21/statistica-cate-scoli-si-licee-si-cati-elevi-sunt-in-moldova/

No comments yet

Lasă un comentariu