Skip to content

Un ghid al expresiilor utilizate greşit. Cum e corect?

Mai 21, 2013

O bună prietenă mi-a transmis, pe mail, un ghid care conţine câteva expresii pe care adesea le utilizăm greşit. După ce l-am citit de câteva ori, păstrându-l în calculator, m-am gândit că ar fi util să îl vadă şi alţii. Poate că cineva, după ce va citi, va „descoperi” variantele corecte ale unor cuvinte şi expresii…

Mai jos este o colecţie de expresii greşite, folosite des în limbajul uzual. Citeşte-le şi vei descoperi cu siguranţă expresii pe care le foloseşti în mod greşit. Şi ţine minte – comunicând corect, vei avea numai de câştigat!

Cum e corect?

Greşit

Corect

Comentarii

Place sau plăcea Scădea sau scade 

Apare sau apărea

Mi-ar place să călătoresc.Va scade cursul valutar.Crezi ca i-ar place filmul?Când va apare filmul pe ecrane? Mi-ar plăcea sa călătoresc.Va scădea cursul valutar.Crezi ca i-ar plăcea proiectul?

Când va apărea filmul pe ecrane?

Verbele “a plăcea”“a scădea”“a părea/a apărea/a dispărea” işi pastreaza forma de baza la:- Conditional-optativ: (nu) ar plăcea/scădea/părea/apărea/dispărea- Viitor: (nu) va plăcea/scădea/părea/apărea/dispărea
Fi sau FiiNu fi sau Nu fiiSă fi sau Să fii

Să fi fost sau Să fii fost

Fi cuminte!
Nu fii fraier!
Să fi punctual.
Fii cuminte!
Nu fi fraier!
Să fii punctual.
Pentru imperativul afirmativ (fii cuminte!)şi pentru conjunctiv (să fii punctual), verbul“a fi” se scrie cu doi “i”.Imperativul negativ se formează întotdeauna cu nu + infinitivul verbului: nu veni, nu pleca, nu uita. Deci, în cazul lui a fi, avem nu fi fraier!Forma la conjunctiv imperfec corecta este sa fi fost (eu să fi fost, tu să fi fost, el să fi fost etc) deoarece se intercalează „a fi” la infinitiv.
Şti sau Ştii? A ştii A şti Modul infinitiv corect este “a şti”.
Noştrii sau Noştri? Munţii noştrii Munţii noştri Singurul motiv pentru care s-ar adăuga un al doilea i este articolul hotărât. Dar noştrieste adjectiv posesiv şi nu se articulează niciodată.
Membri sau Membrii Sunteţi membrii ai acestei comisiiAceştia sunt membri comisiei. Sunteţi membri ai acestei comisiiAceştia sunt membrii comisiei. Formele corecte sunt: membri (plural, nearticulat) si membrii (plural, articulat).
Creere sau CreareCreem sau Creăm

Crează sau Creează

Creere
Noi creem.
El crează
Creare
Noi creăm
El creează
Verbul a crea, deşi se termină în -ea, nu este un verb de conjugarea a II-a, ci de conjugarea I. Sufixul este -a, iar rădăcina este cre-. Pentru uşurinţă, conjugaţi-l ca şi pe a lucra, înlocuind lucr- cu cre-. Oriundea lucra se conjugă cu un ea crea se conjugă cu doi (eu lucrez – eu creez). Formele crez, crezi, crează există în limba română în cu totul alt context; ele sunt conjugări populare ale verbului a crede.
Chitare sau chitări Chitări Chitare Conform DOOM si DEX, forma corectă este chitare.
Repercursiune sau Repercusiune Repercursiune Repercusiune Conform DEX, cuvantul repercursiune nu exista.
Inopinant sau Inopinat Inopinant Inopinat Forma corecta este inopinat (fr. “inopiné”si lat. „inopinatus”).
Complect sau Complet Complect Complet DEX-ul menţionează complect ca variantă acceptată a lui complet. Totuşi, dacă până acum aţi folosit complet, vă sugerăm să-l folosiţi şi în continuare.DOOM şi DOOM2-ul nu acceptă formacomplect.
Delicvent sau Delincvent Delicvent
Delictvent
Delincvent Delicvent este doar o formă acceptată de DEX (dar nu şi de DOOM şi DOOM2).
Pioneza sau Piuneza Pioneză Piuneză Piuneza este forma corecta. Pioneză este doar o formă acceptată.
De asemenea sau Deasemenea Deasemenea De asemenea Deasemenea nu există în DEX.
Festivale sau Festivaluri Festivale Festivaluri Pluralul acceptat in DEX este “festivaluri”.
Coperti sau Coperte Coperti Coperte Substantivul coperta este la genul feminin si la plural are terminatia „te”.
Servici sau Serviciu Servici Serviciu Servici nu există în DEX.
Se merită sau Merita Se merită să aştepţi Merită să aştepţi. Verbul a merita nu este reflexiv
Majoritatea sunt sau Majoritatea este Majoritatea salariaţilor sunt mulţumiţi. Majoritatea salariaţilor este mulţumită. Intra in discutie acordul subiectului cu predicatul. Majoritate este la singular, deci şi verbul a fi trebuie pus la singular. Ce-i drept, majoritate este un substantiv colectiv, cu sens de plural, dar forma gramaticală este în continuare cea de singular. Un exemplu şi mai elocvent estetineretul merge la mare (nu tineretul merg la mare).
Cea mai bine plătită sau Cel mai bine plătită Cea mai bine plătită profesoară Cel mai bine plătită profesoară Formarea superlativului cu expresia cel mai se referă, în acest caz, la adverbulbine, nu la adjectivul plătită. Doctoriţa nu este cea mai plătită, ci cea plătită cel mai bine. şi, întrucât adverbele nu au gen, număr sau caz, superlativul se formează implicit cu cel pus la masculin.Forma corectă se vede mai uşor inversâînd propozitia: Profesoara cel mai bine plătită, nu Profesoara cea mai bine plătită
Pănă număr la sau Până număr până la Până număr la zece Până număr până la zece  Numărăm (de la unu) până la zece. Desi prezenţa primului până creează confuzie, dar este necesar şi cel de-al doilea.
Nu fă sau Nu face Nu fă asta. Nu face asta. Imperativul negativ se formează cu infinitivul verbului: nu mânca, nu vorbi, nu pleca. Deci, nu face.
Îmi place de cineva sauImi place cineva Îmi place de cineva Îmi place cineva Cineva este subiect gramatical, deci trebuie pus în cazul nominativ, fără prepoziţia de.
Preţ scump sauPreţ mare Preţ scump Preţ mare Un produs este scump atunci când preţul său este mare. Preţ scump nu este o expresie corecta.
Să aibe sau Să aibă Să aibe Să aibă Forma corectă a verbului “a avea” la conjunctiv prezent, persoana a 3-a singular este să aibă.
Asează sau Aşază El se aşează El se aşază “A aşeza” se conjugă la fel ca verbul “a cânta” (cânt/ă, aşaz/ă). Radicalul e aşaz-(la care se adaugă terminaţia -ă), nu (la care s-ar adăuga terminaţia -ează).
Să se audă sau Să nu se audă nici musca Linişte! Să nu se audă musca! Linişte!  Să nu se audă nici musca! Dacă musca nu se aude, e gălăgie. Dacă ţineţi neapărat să folosiţi negaţia, spuneţi:Linişte! Să nu se audă nici musca!
ÎInşeală sau Înşală El se înşeală.
Vrea să (te) înşale.
El se înşală.
Vrea să (te) înşele.
Forma înşale este valabilă doar pentru „a pune şaua pe ceva”.
Plecasei sau Plecasesi Când am venit, tu plecasei deja. Când am venit, tu plecaseşi deja. Forma verbului la indicativ, mai mult ca perfect, persoana a II-a, singular se construieşte cu terminaţia -seşi, nu -sei: plecaseşi, plăcuseşi, merseseşi, coborâseşi, iubiseşi.
O dată sau Odată Ne-am văzut doar odată în ultimul an.
A fost o dată ca niciodată…
O dată cu Ana, a venit şi Barbu.
Era vesel şi o dată s-a întristat.
Ne-am văzut doar o dată în ultimul an.
A fost odată ca niciodată…
Odată cu Ana, a venit şi Barbu.
Era vesel şi odată s-a întristat.
O dată se scrie despărţit numai când indică enumerarea (o dată, de două ori). Când are unul din sensurile „cândva”, „concomitent”, „deodată”, se scrie legat, fiind adverb.
Veni sau Venii Dormi sau Dormii Aş venii şi eu cu voi.
Cât am putut dormii!
Aş veni şi eu cu voi.
Cât am putut dormi!
Infinitivul verbului nu are nevoie de un i în plus. În primul caz, verbul este la modul condiţional-optativ, care se construieşte întotdeauna cu forma de infinitiv a verbului. În al doilea caz, verbul este chiar la infinitiv.
Incontinuu sau In continuu Plouă în continuu.
Taxele sunt încontinuu progres.
Plouă încontinuu (incontinuu).
Taxele sunt în continuu progres.
Încontinuu se scrie într-un cuvânt atunci când are valoare de adverb (echivalent cumereu, întruna) şi despărţit atunci când avem prepoziţia în şi adjectivul continuu.
Incontinuu este echivalent cu încontinuu; a nu se confunda cu discontinuu (confuzie care ar putea fi generată de alte perechi de antonime formate cu prefixul in:consecvent – inconsecvent, constant – inconstant, etc.).
Numai sauNu mai Numai ştiu ce să cred.
Nu mai tu ştii ce s-a întâmplat.
Nu mai ştiu ce să cred.
Numai  tu ştii ce s-a întâmplat.
Numai se scrie într-un cuvânt când are sensul de „doar”. Când arată încetarea unei acţiuni, nu mai se scrie separat.
Nici un sau Niciun N-are nici un chef să facă ce i se cere.
Nu e naiv şi niciun om neştiutor.
Mă confundaţi, eu nu am niciun frate, nici mai mulţi.
N-a venit nici unul.
Nu-mi place niciunul, nici celălalt
1) N-are niciun chef.
2) Nu e naiv şi nici un om neştiutor.
3) Mă confundaţi, eu nu am nici un frate.
4) N-a venit niciunul.
5) Nu-mi place nici unul, nici celălalt.
6) N-are nici (măcar) un prieten.
Exemplele redate aici sunt preluate din fişierul Ce este nou în DOOM, aflat pe site-ul http://www.academiaromana.ro/.1) avem un adjectiv pronominal negativ, care, conform DOOM, se scrie într-un singur cuvânt.
2) nici este adverb, iar un articol.
3) nici este conjuncţie, iar un numeral.
4) avem un pronume negativ, scris într-un cuvânt, conform DOOM.
5) nici este conjuncţie, iar unul este pronume nehotărât.
6) posibilitatea intercalării adverbuluimăcar între nici şi un este un test util pentru a scrie separat cele două cuvinte.
Am decât sau Nu am decât Am decât două mere. Nu am decât două mere.
Eu am numai/doar două mere.
Ca adverb restrictiv, în construcţii afirmative se foloseşte „numai” sau „doar”, iar în construcţii negative se foloseşte „decât”.
3 comentarii leave one →
  1. Iulian permalink
    Septembrie 11, 2013 12:16 pm

    Prostii. De unde te-ai inspirat, Tatiana, de la Piata centrala? Ai grija, invatindu-ne pe noi, mai scapi cite o greseala gramaticala.
    „Cel mai bine plătităprofesoară”?

    • Septembrie 12, 2013 8:06 am

      Iulian, mulţumesc pentru observaţie – am corectat.
      Dar nu m-am inspirat de la piaţa centrală. Prietena care mi-a oferit aceste informaţii activează în calitate de redactor şi traducător. Şi atunci când lucrează cu un text, se documentează foarte bine. De-ar fi mai multă lume împrietenită cu DEX-ul…

      • Iulian permalink
        Septembrie 12, 2013 6:25 pm

        🙂

Lasă un răspuns

