Skip to content

Ministerul Sănătăţii va încerca să ne convingă că trebuie să ne vaccinăm

Aprilie 22, 2014

După ce am absolvit clasa a IX-a, am crezut că pot deveni un mare pedagog. (De fapt, pe atunci, noi ştiam doar despre Şcoala de Medicină şi Şcoala de Pedagogie). Mi-am luat actele în dinţi şi, însoţită de mămica mea, am mers la Colegiul Pedagogic din Călăraşi. Aveam de susţinut 2 examene: la matematică şi la limba română (dictare, dacă nu greşesc). Ei, recunosc, cu roşeaţă în obraji şi priviri ascunse în nisip, că nu am mai ajuns eu până la examene. Doar din cauza că, până la ele, urma să susţin vreo 7 probe de concurs. Anume ele, probleme, erau duşmanul meu cel mai mare, mai ales că printre ele era proba de la educaţia fizică şi cea de… desen. Or, anume desenul (acum – arta plastică) şi educaţia fizică au fost cele mai îngrozitoare discipline şcolare pentru mine. Cel puţin până în clasa a IX-a!

Astfel, am susţinut proba eliminatorie de la educaţia fizică şi… fuguţa acasă. Pentru că nu am putut face mai multe „abdomene” şi nu am putut alerga la fel de repede, aşa cum au făcut alţi împătimiţi de pedagogie.🙂

Dar nu despre eşecul meu de la Călăraşi voiam să vă spun. Am pomenit aici aventura mea de la Călăraşi din simplul motiv că, deşi au trecut atâţia ani de atunci, mi-am amintit de o doamnă din comisia de admitere care, după ce mi-a examinat actele, mi-a reproşat că îmi lipseşte un… vaccin. Iar pentru mine, deşi aveam vreo 15 ani, vaccinul însemna simpla „înţepătură” pe care o aveam la umărul stâng. Da, „înţepătura”, pentru că am numai una. Iar de la respectiva doamnă am înţeles că trebuia să am două!

Despre necesitatea şi obligativitatea celor două „înţepături” m-am convins de când am devenit mămică a doi prichindei. Am încercat să fiu o mamă ascultătoare şi să merg sistematic la medic, iar atunci când ni se spunea că trebuie să mergem „la vaccin”, mai că nu duceam mâna „la cozoroc”. Şi nu pentru că nu m-ar fi interesat efectele adverse ale acestor „injecţii”, ci pentru că ştiu cum e să mergi cu copilul la grădiniţă ori la şcoală şi să îţi fie verificată „fişa” în care sunt înregistrate vaccinurile „primite” de cel mic…

În acelaşi timp, constat că tot mai mulţi părinţi sunt împotriva vaccinării copiilor. Nu voi înşirui acum motivele invocate în acest sens – fiecare este în drept să facă ce vrea. Şi să se descurce cum poate atunci când este întrebat: da de ce nu v-aţi vaccinat copiii?

Ei, părinţii care se opun vaccinării copiilor, urmează să fie, cred eu, grupul-ţintă spre care se va orienta Ministerul Sănătăţii al Republicii Moldova în următoarele zile.

Ce va fi? Săptămâna Europeană a Imunizărilor. Când? În perioada 22-26 aprilie 2014. Astfel, ministerul a dispus organizarea unui şir de măsuri „de informare, educare şi comunicare pentru promovarea beneficiilor vaccinării populaţiei, a importanţei vaccinării şi a respectării dreptului fiecărei persoane vaccinate”.

Una dintre acţiunile din cadrul campaniei va fi organizată de către specialiştii Centrului Naţional de Sănătate Publică (str. Gh. Asachi, 67A). În perioada 22-25 aprilie curent, ei vor organiza, pentru reprezentanţii mass-media, Zilele Uşilor Deschise la Depozitul Naţional de Vaccinuri.

* * *

Datele Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii denotă faptul că în fiecare an, imunizarea salvează viaţa a peste trei milioane de persoane în lume. Datorită imunizării, a fost lichidată variola şi a fost diminuat esenţial numărul de cazuri de poliomielită, rujeolă, difterie, infecţie rotavirală.

În Republica Moldova, până la implementarea vaccinărilor, se înregistrau anual 476 cazuri de poliomielită paralitică, 142 – tetanos, 588 – difterie, 8 mii – tuse convulsivă, 10 mii – oreion, 22.700 – rujeolă, 5530 – rubeolă, 2500 – hepatită virală B. Datorită imunizărilor din 1993, în ţara noastră nu se înregistrează cazuri de poliomielită. În ultimii 10 ani, au fost înregistrate doar 3 cazuri de tetanos la persoanele nevaccinate, iar din anul 2003, n-au fost cazuri indigene de difterie. Morbiditatea prin tusea convulsivă şi oreion a fost redusă de circa 80 de ori, iar de hepatită virală B – de 40 de ori. În perioada 2008-2011, au fost înregistrate doar 4 cazuri de rubeolă şi niciun caz de rujeolă.

Ministerul Sănătăţii al Republicii Moldova susţine că siguranţa şi calitatea vaccinurilor este verificată continuu. 

* * *

Cât de eficiente vor fi „măsurile” ce le vor întreprinde Ministerul Sănătăţii şi subdiviziunile sale în cadrul acestei campanii, se va afla mai târziu. Important e ca toate evenimentele să nu fie organizate doar de dragul agendei. 

No comments yet

Lasă un răspuns

