Skip to content

Iată care sunt cele 10 cărţi care m-au marcat!

Septembrie 2, 2014

Dintre sutele de admiratori ai celei mai vesele Ţărăncuţe  din blogosfera noastră, ea, Ţărăncuţa, a decis să mă aleagă şi pe mine pentru a mă provoca: să intru într-un nou stil de horă apărut de curând pe Facebook – clasamentul celor 10 cărţi care m-au marcat, într-un fel sau altul.

Mai întâi, am urmărit clasamentele întocmite de persoanele pe care le cunosc personal, dar şi de cele care îmi sunt cunoscute doar virtual. Am remarcat titlurile care se regăsesc la mai mulţi participanţi ai acestui „sondaj”, care mi se pare şi interesant, şi util: aşa, va fi posibilă întocmirea unei liste a celor mai citite cărţi. Şi fiecare va avea posibilitatea să vadă, câte cărţi a reuşit sp citească până acum din lista celor mai citite.

Pentru mine, a fost destul de complicat să întocmesc acest top, să aleg doar 10 titluri. Şi nu pentru că am uitat tot ce am citit până la aceşti aproape 40 de ani ai mei, ci pentru că, se pare, m-am născut cu cartea în mână. Nu ştiu cât e de bine pentru un copil să înceapă să citească devreme (iar pentru mine, acest „devreme” a fost cam pe la 4 ani, pentru că la 5, deja scriam scrisori). Şi nu ştiu cât de bine e să citeşti mult, într-atât de mult, încât să uiţi, uneori, că mai ai teme de făcut pentru a doua zi, la şcoală sau că, pe lângă lecturi, mai este zburdatul pe afară, alături de alţi zbânţuiţi. Cert e că, încă din clasa a II-a, devenisem fană a bibliotecii din sat şi, adesea, oamenii mă vedeau, pe drum, mergând şi citind (oare cum de nu am dat niciodată cu capul în vreun stâlp?).

Apoi, când am mai crescut, când am ajuns prin clasa a X-a, noi, fetele, stăteam în rând să citim vreo carte care era pentru noi, atunci, cea mai interesantă şi… era doar într-un singur exemplar în biblioteca şcolii. Drept exemplu, în acest sens, este „Cântătoarele din mărăcini” de Colleen McCullough.

Iar în scurt timp, studentă fiind la USM, Facultatea Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, aveam de citit muuuulte nuvele şi romane, pentru că aveam Literatura română, Literatura universală şi Literatura rusă. Pentru cei care nu prea prieteneau cu cartea, o fi fost un chin să vadă listele de opere pe care urmau să le citească, inclusiv pentru a primi o notă ori un „admis”. Pentru mine, doar a fost o continuare a nebuniei care se numea „citit”.

Ei, dar ca să fiu şi eu în rând cu lumea, m-am tot gândit eu la cele 10 titluri, am întocmit o listă mai mare, din care am tot tăiat până am ajuns la 10. Deci, sunt 10 titluri care chiar m-au „atins”, în special, cele pe care le-am citit încă pe când eram adolescentă.

TOP – 10 cărţi care m-au marcat:

1. «Сто лет тому вперёд» de Kir Bulîciov.

Datorită acestui roman, a apărut filmul «Го́стья из бу́дущего» („Oaspeţii din viitor”). Datorită acestei cărţi, pe care am citit-o în vara anului 1984 (aveam 9 ani), exact atunci când la tv a apărut filmul. Am citit romanul în doar 4 zile, ca să reuşesc să „întrec” fimlul.🙂

2. „Donul liniştit” de Mihail Şolohov.

Iniţial, mă gândeam să nu spun/scriu că am citit acest roman. Dar recunosc că, citindu-l, am descoperit, foarte uimită, că armata roşie nu mai era chiar atât de bună precum învăţasem la lecţiile de istorie. Şi eram doar în clasa a V-a!

3. Toate cele 6 sau 7 volume despre peripeţiile „Ultimului mohican”,  James Fenimore Cooper.

Le-am citit cu sufletul la gură, imaginându-mi că undeva pe un lac, înconjurat de păduri, este o casă plutitoare şi este a mea.🙂

4. „Un căpitan de 15 ani”, „20 de mii de leghe sub apă”, „Copiii căpitanului Grant”, „Ocolul pământului în 80 de zile” ş.a. de Jules Verne.

Nu cred că trebuie să motivez această dragoste pentru scriitorul francez şi opera sa. Cred că majoritatea celor din generaţia mea au crescut cu aceste minunate cărţi de aventuri.

5. „Martin Eden”, Jack London.

Mi-au plăcut foarte mult toate nuvelele scrise de London, pentru că, datorită lor, am descoperit multe lucruri interesante despre Polul Nord şi despre cei care s-au încumetat să meargă încolo pentru a-l explora. Romanul însă mi-a părut a fi cel mai cel mai.

6. „Cântătoarele din mărăcini”, Colleen McCullough.

Frapată de dragostea dintre eroină şi preot. Îmi era, atunci, ciudă că autorul nu a găsit un alt final pentru acea dragoste imposibilă. De ce a lăsat să moară fiul eroinei? De ce a murit preotul?

7. „Coliba unchiului Tom”, Harriet Beecher Stowe.

Am citit şi am bocit. Nu mai zic nimic…

8. „Roşu şi negru”, „Mănăstirea de la Parma”, Stendhal.

Pentru că a trebuit să le citesc la facultate, la Literatura universală. Şi pentru că mi-au plăcut mai multe scrieri ale lui Stendhal.

9. „Bel Ami”, Guy de Maupassant.

În toţi cei 5 ani de studenţie, nuvelele şi romanele acestui scriitor nu lipseau din „meniul” meu de lecturi. 

10. „Omul invizibil”, H. G. Wells.

Pentru că m-au emoţionat peripeţiile eroului devenit invizibil…

Mă simt aiurea că multe-multe cărţi nu şi-au găsit loc în acest top, dar regula vorbeşte despre 10.🙂

 

No comments yet

Lasă un răspuns

